Friday, 30 November 2018

(原创)PP Sem 2 Bab 1 ( Part 3)


Pengorganisasian
Kepentingan Pengorganisasian
1.      制定劳动力的安排,为了达到matlamat organisasi
2.      确保每个部门的资源可以分配地很好
3.      监督员工的一举一动,就是通过所定下prosedur dan sistem
4.      为了Organisasi 可以顺利进行和管理
5.      为了工作可以有效地进行
6.      可以减少员工和工作之间的问题
7.      可以通过训练来发展人才

Proses Pengorganisasian
1.      Penentuan objektif 确定目的
·         pihak pengurus 要定下目的给每个部门
·         所定下的目的要根据每个部门员工的能力
·         部门的目的很重要, 因为可以用来确定所进行的活动
·         cth : 提高收入, 满足顾客的口味(cita rasa, 送货时间准时


2.      Pengenalpastian aktiviti 确定活动
·         所定下的活动是符合自己的部门的,不会和别的部门一样
·         cth: 和厂商订货,送货给顾客

3.      Pengelasan aktiviti 分活动
·         所定下的活动要根据个人能力来分配
·         差不多的活动归类在一起,比如接订单,和顾客收钱在同一部门

4.      Pengelompokan aktiviti
·         当归类了过后,要给每一个部门取名字
·         比如接订单&和顾客收钱的部门,名字是jabatan khidmat pelanggan
·         比如送货给顾客的部门,名字是jabatan penghantaran

5.      Pengagihan tugas, autoriti dan tanggujawab
·         每个部门的经理会分配工作给适合的人
·         所分配的工作一定要根据个人的能力

Manual Organisasi
1.      Fail kerja

        i.            Panduan terperinci mengenai tugas yang dijalankan oleh individu setiap hari 详细的指南,写出每个人每天都要做的东西
      ii.            Senarai tugas dan tanggungjawab seseorang dalam jabatan 在部门的工作和责任
    iii.            Rangkaian prosedur dan senarai semak ( checklist ) 一系列的程序和清单
    iv.            Rujukan untuk setiap pegawai semasa menjalankan tugas 作为一个参考
       v.            Objektif jabatan, bahagian dan unit individu 部门的目的,个人部分

2.      Manual Prosedur Kerja
        i.            Dokumen yang menjadi rujukan bagi membuat sesuatu kerja/tugas/keputusan.
一个参考的文件
      ii.            Contoh – prosedur/tatacara yang harus diikuti


3.      Prosedur Kualiti
        i.            Memastikan rekod kualiti diwujudkan dan diselenggarakan dengan betul untuk dijadikan sebagai bukti “pematuhan piawai dan pelaksanaan sistem kualiti”
确保会有品质记录,要被安排地很好
      ii.            Prosedur yang diwujudkan bertujuan untuk mengawal, mengenal, menyimpan, menjaga, mendapatkan semula dan melupuskan rekod kualiti
控制,确定,收集,保护,销毁
    iii.            Skop prosedur kualiti adalah seperti kawalan dokumen, pengurusan rekod kualiti, aduan pelanggan, hasil audit dalaman, kawalan perkhidmatan yang tidak akur.
资料控制,管理品质记录,顾客投诉,结果,不同意的服务控制

Konsep pengorganisasian
1.      Akauntabiliti 有责任,可说明性,有义务
2.      Autoriti 权限
3.      Autoriti lini dan staf
4.      Empowermen 授权
5.      Jangkauan kawalan 控制范围
6.      Pemusatan dan pemencaran autoriti 集中和分散权力
7.      Penugasan 转让/ 分配
8.      Rantaian arahan
9.      Tanggungjawab 责任


1 comment:

(原创) PP P3 Bab 3 (Part 2)

Strategi memasuki PAB 1) Import 进口 - 任何涉及从国外购买的产品或者服务 - 如果一个国家缺少某样产品,可以和别的国家买 - 可能导致 imbangan bayaran defisit, 因为这会导致资金流出该国 2)...